Stěhování kvůli práci: na co si dát pozor
Máte plnou hlavu starostí, co všechno je potřeba vyřídit? Odhlásit se ze starého bytu, změnit adresu, zajistit si volno na stěhování, naplánovat dopravu nábytku…Je toho tolik, že člověk snadno na něco zapomene. Přečtěte si, co byste si měli ohlídat především.
Oznamte včas změnu bydliště patřičným institucím
V procesu stěhování nezapomeňte vyřídit všechny změny na úřadech a ve firmách, jejichž služby využíváte. Oznamte svoji novou adresu dodavateli elektřiny a plynu, mobilnímu operátorovi, pojišťovně, bance, poskytovateli internetu, zaměstnavateli či škole, lékaři a dalším institucím, které by mohly posílat faktury a výzvy k zaplacení do vašeho starého bydliště.
Pokud tak neučiníte, může vám po nějakém čase dorazit do schránky platební rozkaz s tučnou sumou nebo přímo exekuce. Aby se vaše nová adresa nikde nezatoulala, doporučujeme oznámit změnu raději písemně.
Změna trvalého pobytu se promítne do občanky i řidičáku
V České republice můžete mít jen jedno místo trvalého pobytu. Pokud ho chcete změnit, musíte se ohlásit na obecním úřadě v místě nového bydliště. Změna vás bude stát 50 Kč. Následně byste měli nechat upravit údaj na občanském průkazu (bezplatně) a případně i na řidičském průkazu (za 50 Kč).
Podnikáte? Zamiřte na živnostenský a finanční úřad
Podnikatelé mají ještě jednu povinnost, co se změny adresy týče. Pokud patříte mezi ně, musíte poté, co získáte nový občanský průkaz, navštívit živnostenský a finanční úřad, a to v místě nového bydliště. Tam změnu nahlásíte, zaplatíte 100 Kč a na oplátku dostanete nový živnostenský list.
Stěhování kvůli práci vám zajistí pracovní volno a někdy i mzdu
Pokud měníte bydliště a máte vlastní bytové zařízení, které je potřeba odstěhovat, musí vám zaměstnavatel dle zákona poskytnout volno na stěhování na nezbytně nutnou dobu. Zákoník práce hovoří nejvýše o 2 dnech volna, ale vše záleží samozřejmě na domluvě. Jestliže máte vstřícného šéfa, jistě s ním můžete pohovořit i o delším uvolnění z práce. A pokud se stěhujete výhradně kvůli požadavkům zaměstnavatele, musí vám kromě volna poskytnout i náhradu mzdy v plné výši.
Na co se nejvíce zapomíná?
Nejčastěji lidé zapomínají na změnu trvalých příkazů v bance, na poplatky za televizní a rozhlasové vysílání, které je možné řešit přímo s Českou televizí a rozhlasem nebo prostřednictvím České pošty, a na včasné oznámení pronajímateli. Ten pak v případě porušení smlouvy může požadovat nájem i za dobu, kdy už v bytě nikdo nebydlí.
Mnohdy se lidé spoléhají na obyčejné tašky, a že potřebují krabice na stěhování, zjistí až v průběhu balení. Často se přeceňuje i rychlost celého procesu a pak jsou dotyční překvapení, že nestihli přemístit své věci během jednoho víkendu nebo vše vybalit a uvést do provozu za jedno odpoledne.
Vždy si udělejte raději dostatečnou časovou rezervu, která pokryje i nečekané problémy při stěhování. S harmonogramem prací i přípravami na stěhování vám rádi poradíme, neváhejte nás kontaktovat.